Wie had anderhalf jaar geleden kunnen denken dat het coronavirus ons leven zolang zou beïnvloeden? Dat er zelfs een avondklok aan te pas moest komen om onze bewegingsvrijheid nog verder in te perken. Nooit eerder had ik zo weinig afspraken buiten de deur. Nooit eerder heb ik ervaren dat digitaal vergaderen ook heel efficiënt kan werken. Nooit eerder kreeg de logistieke sector te maken met zulke grote verstoringen in de keten, met enorme capaciteitsproblemen tot gevolg. We wijden er in dit Journal een apart artikel aan. En nooit eerder heb ik zo van een eerste terraspilsje genoten als na de versoepelingen. De snelle opkomst van de Delta variant zorgt weer even voor een mentale tegenvaller. Laten we hopen dat het vaccineren ons snel de vrijheid teruggeeft en dat we ons dan volop kunnen richten op het nieuwe normaal.

Het nieuwe normaal

Hoe dat nieuwe normaal eruit gaat zien, daarover willen we na de zomervakantie graag met onze klanten rond de tafel. Hopelijk gewoon ‘ouderwets’ elkaar weer in de ogen kijkend, met open vizier naar de toekomst (en zonder mondkapje). Om samen, richting 2022, de plannen te bespreken in deze sterk veranderde economie. Waar liggen de kansen, nu de schaalvergroting verder doorzet en importeurs in het achterland steeds minder speelruimte hebben door een beperkt aantal dominante zeevaartallianties. Is het nog wel interessant voor partijen om low value consumer goods uit Azië te importeren, nu de containerprijzen de pan uit rijzen? Er valt heel wat te bespreken…

Blijven investeren in crisistijd loont

Onze insteek om toch te blijven investeren, aan het begin van wat later de grootste crisis sinds de tweede wereldoorlog bleek te worden, was een goede keuze. De splitsing van GVT en BTT in twee afzonderlijke bedrijven geeft ons meer ruimte voor groei en betere verticale focus. Ons prachtige, nieuw verbouwde hoofdkantoor van BTT vervult me met trots. Maar nog belangrijker, en dat zie je niet aan de buitenkant, is de grote stap die we daar op het gebied van automatisering hebben gezet. Met het toevoegen van hubs in Berkel & Rodenrijs, Echt en de uitbreiding in Alkmaar zijn we goed op weg het Benelux netwerk optimaal te verdichten om in de nabije toekomst steden met elektrische trucks te bevoorraden. En met de investering in een nieuwe, groene terminal in Bergen op Zoom voegen we een flinke overslagcapaciteit toe richting het achterland.

Verduurzaming moet weer hoog op de agenda terugkomen als gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheid en bedrijven. Tijdens corona stond dat op een lager pitje, maar er is nog een flinke slag te slaan willen we de klimaatafspraken van Parijs halen in 2030. De vergrijzing op de arbeidsmarkt ging tijdens corona wel gewoon door. De schaarste die daar, in alle sectoren, ontstaat is zorgelijk.

Schouders eronder

Ik wil eindigen met een groot compliment aan onze medewerkers. De pieken en dalen waar zij dit jaar mee te maken kregen, zorgden voor aardig wat hectiek. Toch bleef de betrokkenheid groot en zetten zij er samen de schouders onder om onze klanten zoveel mogelijk te ontzorgen. De tijd van een zorgeloze vakantie breekt nu aan. Om daarna, in het hopelijk nieuwe normaal zonder coronabesmettingen, weer snel de bal op te pakken.

Ik wens iedereen een fijne zomer(vakantie) toe!

Foto van Wil Versteijnen

 

NEWS

  • 30 May
    Audax Logistiek and ID Logistics enter into distribution collaboration Audax Logistiek and ID Logistics have decided to join forces in the field of distribution. The coming period marks the phased transfer… Read more
  • 17 Mar
    A new era filled with new opportunities For many it came as a big surprise; the announcement last November that ID Logistics was going to take over our company, GVT Transport… Read more
  • 17 Mar
    Marco van Walraven: "Welcome to IDL" ‘As Managing Director of ID Logistics Benelux, I would like to warmly welcome all employees and clients of GVT to our beautiful… Read more
  • 17 Mar
    ID Logistics; a multinational with a familial character ‘The best of two worlds coming together'. This is how Marco van Walraven describes the takeover of GVT by ID Logistics. Since the… Read more
  • 17 Mar
    ID Logistics; a young company with an impressive record of service Entrepreneur Eric Hémar (58 years) establishes ID Logistics in France in 2001. As a logistics service provider, the company focuses on… Read more