AFPRO en GVT spreken dezelfde logistieke taal

Schone lucht in gebouwen… sinds corona weten we allemaal hoe belangrijk dat is. Bij AFPRO Filtertechniek in Alkmaar weten ze al veel langer dat een goede kwaliteit binnenlucht van grote invloed is op de gezondheid en het welzijn van mensen in een gebouw. Het bedrijf produceert en verkoopt een brede range van luchtfilters voor onder meer ziekenhuizen, theaters, hotels, beursgebouwen en kantoren. Maar ook in het Rijksmuseum, in de ASML clean rooms en zelfs in het ruimtestation ISS zijn AFPRO-filters van superieure kwaliteit te vinden. “Nee, die laatste zijn niet afgeleverd door GVT”, lacht Niels Berkhout, supply chain director bij AFPRO. “Maar naar alle bestemmingen in Nederland en België doet GVT voor ons de distributie. En daar zijn wij heel tevreden over!”

AFPRO huurt bij GVT in Alkmaar zo’n 7.000 m² aan warehouseruimte. Binnenkort wordt het magazijn verder uitgebreid om de groeiende business van AFPRO verder te kunnen faciliteren. “Dit warehouse speelt een cruciale rol in onze logistiek”, vertelt Niels. “Hier komen twee productstromen uit onze fabrieken in Polen en China samen om gecombineerd uitgeleverd te worden naar onze Europese klanten.”

Tijdleveringen

AFPRO levert haar producten hoofdzakelijk aan installateurs, die tijdens het onderhoud of de montage van luchtinstallaties de filters vervangen of aanbrengen. De logistiek is zo ingericht dat de leveringen meestal direct vanuit het GVT warehouse in Alkmaar naar het gebouw gaan waar het onderhoud plaatsvindt. “Zo verkorten we de keten, hoeven installateurs de producten niet eerst op te slaan in hun eigen magazijn en worden minder kilometers gereden”, legt Niels uit. “Wij maken zo’n order tot op locatie-detailniveau klaar, waarmee we de klanten veel logistiek werk uit handen nemen. Moeten er in een ziekenhuis 10 luchtinstallaties onderhouden worden, dan geven wij precies aan welk filter in welke unit van welke afdeling terecht moet komen. Ook de pallets zijn dan in de volgorde van het werk beladen en genummerd. Tijdleveringen spelen daarbij een belangrijke rol. Als er vanaf 8 uur ’s ochtends onderhoud gepland is in zo’n ziekenhuis, dan zorgt GVT er keurig netjes voor dat een half uur eerder de filters ter plekke worden geleverd. Zodat een ploeg monteurs ook echt om 8 uur kan beginnen.” De GVT chauffeurs hebben vaak als enigen direct contact met de klanten. Niels: “Alle lof voor hoe deze mensen ons bedrijf representeren bij het afleveren van de goederen. Dat doen ze heel netjes.”

Flexibiliteit

Niels ziet de samenwerking met GVT veel meer als een partnership dan als een klant-dienstverlener relatie. “Al vanaf 2008 werkten we heel prettig samen met Greuter. Toen GVT dat bedrijf overnam bleef die samenwerking op hoog niveau. De flexibiliteit, het denken in de meest efficiënte oplossingen en het stukje maatwerk dat zij leveren, sluit heel goed aan bij ons gedachtengoed. Die flexibiliteit schuilt ook vaak in kleine dingen. Zo mogen trucks met goederen uit onze Poolse fabriek bij aankomst ’s nachts alvast afdokken bij het GVT warehouse. Stan Hamers en ik spreken dezelfde taal, wij begrijpen logistiek en dan is het snel gepiept.”

Belang van IT-investeringen

Ook over het investeren in IT oplossingen en het bouwen van een solide interface tussen de systemen van AFPRO en GVT is Niels goed te spreken. “Het gedetailleerd uitleveren aan onze klanten hebben we, dankzij de steun van de IT-afdeling in Tilburg,  goed kunnen regelen. GVT laat zien geïnteresseerd te zijn om daar stappen in te nemen. Dit soort investeringen zijn voor ons noodzakelijk om het verschil te blijven maken. Wij hebben de ambitie om nog verder door te groeien. Met GVT als logistieke partner hebben we een goede partij om deze ambities waar te maken.”

Foto Niels Berkhout - supply chain director bij AFPRO

 

NIEUWS

  • 24 sep
    AFPRO en GVT spreken dezelfde logistieke taal Schone lucht in gebouwen… sinds corona weten we allemaal hoe belangrijk dat is. Bij AFPRO Filtertechniek in Alkmaar weten ze al veel… Lees meer
  • 30 aug
    Wilskracht 2021 Wie had anderhalf jaar geleden kunnen denken dat het coronavirus ons leven zolang zou beïnvloeden? Dat er zelfs een avondklok aan te… Lees meer
  • 23 dec
    Wilskracht 2020 zal voor iedereen de geschiedenisboeken ingaan als een bijzonder jaar, waarin we, totaal onvoorzien, te maken kregen met de… Lees meer
  • 22 dec
    Nieuw GVT Klantportal biedt klanten extra service, overzicht en gebruiksgemak Het nieuwe GVT klantportal, dat momenteel wordt uitgerold, is in niets meer te vergelijken met de oude versie. Na het inloggen stapt… Lees meer
  • 22 dec
    Groeiende behoefte naar B2C leveringen Door de coronacrisis bestellen consumenten steeds meer producten online. Ook zaken die groot en zwaar zijn, zoals radiatoren, airco’s… Lees meer