Wie had anderhalf jaar geleden kunnen denken dat het coronavirus ons leven zolang zou beïnvloeden? Dat er zelfs een avondklok aan te pas moest komen om onze bewegingsvrijheid nog verder in te perken. Nooit eerder had ik zo weinig afspraken buiten de deur. Nooit eerder heb ik ervaren dat digitaal vergaderen ook heel efficiënt kan werken. Nooit eerder kreeg de logistieke sector te maken met zulke grote verstoringen in de keten, met enorme capaciteitsproblemen tot gevolg. We wijden er in dit Journal een apart artikel aan. En nooit eerder heb ik zo van een eerste terraspilsje genoten als na de versoepelingen. De snelle opkomst van de Delta variant zorgt weer even voor een mentale tegenvaller. Laten we hopen dat het vaccineren ons snel de vrijheid teruggeeft en dat we ons dan volop kunnen richten op het nieuwe normaal.

Het nieuwe normaal

Hoe dat nieuwe normaal eruit gaat zien, daarover willen we na de zomervakantie graag met onze klanten rond de tafel. Hopelijk gewoon ‘ouderwets’ elkaar weer in de ogen kijkend, met open vizier naar de toekomst (en zonder mondkapje). Om samen, richting 2022, de plannen te bespreken in deze sterk veranderde economie. Waar liggen de kansen, nu de schaalvergroting verder doorzet en importeurs in het achterland steeds minder speelruimte hebben door een beperkt aantal dominante zeevaartallianties. Is het nog wel interessant voor partijen om low value consumer goods uit Azië te importeren, nu de containerprijzen de pan uit rijzen? Er valt heel wat te bespreken…

Blijven investeren in crisistijd loont

Onze insteek om toch te blijven investeren, aan het begin van wat later de grootste crisis sinds de tweede wereldoorlog bleek te worden, was een goede keuze. De splitsing van GVT en BTT in twee afzonderlijke bedrijven geeft ons meer ruimte voor groei en betere verticale focus. Ons prachtige, nieuw verbouwde hoofdkantoor van BTT vervult me met trots. Maar nog belangrijker, en dat zie je niet aan de buitenkant, is de grote stap die we daar op het gebied van automatisering hebben gezet. Met het toevoegen van hubs in Berkel & Rodenrijs, Echt en de uitbreiding in Alkmaar zijn we goed op weg het Benelux netwerk optimaal te verdichten om in de nabije toekomst steden met elektrische trucks te bevoorraden. En met de investering in een nieuwe, groene terminal in Bergen op Zoom voegen we een flinke overslagcapaciteit toe richting het achterland.

Verduurzaming moet weer hoog op de agenda terugkomen als gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheid en bedrijven. Tijdens corona stond dat op een lager pitje, maar er is nog een flinke slag te slaan willen we de klimaatafspraken van Parijs halen in 2030. De vergrijzing op de arbeidsmarkt ging tijdens corona wel gewoon door. De schaarste die daar, in alle sectoren, ontstaat is zorgelijk.

Schouders eronder

Ik wil eindigen met een groot compliment aan onze medewerkers. De pieken en dalen waar zij dit jaar mee te maken kregen, zorgden voor aardig wat hectiek. Toch bleef de betrokkenheid groot en zetten zij er samen de schouders onder om onze klanten zoveel mogelijk te ontzorgen. De tijd van een zorgeloze vakantie breekt nu aan. Om daarna, in het hopelijk nieuwe normaal zonder coronabesmettingen, weer snel de bal op te pakken.

Ik wens iedereen een fijne zomer(vakantie) toe!

Foto van Wil Versteijnen

 

NIEUWS

  • 17 mrt
    Een nieuw tijdperk vol nieuwe kansen Het kwam voor veel mensen als een grote verrassing: de aankondiging afgelopen november dat ID Logistics ons bedrijf GVT Transport… Lees meer
  • 17 mrt
    Marco van Walraven: Welkom bij IDL! “Als managing director van ID Logistics Benelux heet ik alle medewerkers en klanten van GVT van harte welkom bij ons mooie bedrijf. Ik… Lees meer
  • 17 mrt
    ID Logistics: een multinational met familiair karakter ‘Het beste van twee werelden komt bij elkaar’. Zo omschrijft Marco van Walraven de overname van GVT door ID Logistics. Marco is vanaf… Lees meer
  • 17 mrt
    ID Logistics: een jong bedrijf met indrukwekkende staat van dienst In 2001 richt ondernemer Eric Hémar (58 jaar) ID Logistics op in Frankrijk. Als logistiek dienstverlener richt het bedrijf zich in… Lees meer
  • 17 mrt
    Laatste Wilskracht Negen jaar lang heb ik de lezers van het GVT Logistics Journal in mijn rubriek Wilskracht op de hoogte gehouden van het reilen en… Lees meer