_BDF6809.jpg

GVT aan vooravond van belangrijke IT ontwikkelingen

29/06/2020

In de tweede helft van 2020 staat de uitrol van enkele belangrijke IT-projecten gepland. Hiermee zet GVT wederom een grote stap voorwaarts op het gebied van digitalisering en optimalisatie van logistieke processen. Joeri Stok, IT-manager bij GVT, licht twee grote projecten eruit.

 

Nieuw klantportal: overzichtelijker en dynamischer

De tijd dat mailtjes en telefoontjes over en weer gingen om info over orders en zendingen te delen, ligt al ver achter ons. Digitale uitwisseling van informatie gebeurt veelal middels bestanduitwisseling (EDI) en via het klantportal. Omdat er steeds vaker in een drieluik wordt gewerkt (afzender-GVT-ontvanger) is betrouwbare data-uitwisseling tussen deze partijen heel belangrijk. Steeds vaker staat GVT rechtstreeks in contact met de ontvanger (klant van de klant), om zaken rondom een zending goed af te stemmen. 

 

Om deze vergaande digitale informatie-uitwisseling nog beter te ondersteunen, komt er na de zomer een geheel nieuwe applicatie van het klantportal. Helemaal gemaakt in de GVT huisstijl. Voor de ontwikkeling en implementatie van het klantportaal is gekozen voor een samenwerking met softwarebedrijf Yellowstar Solutions. Joeri: “De ontwikkeling van dit nieuwe klantportal in onze eigen ‘look&feel’ is nu bijna klaar. Daarna wordt het uitgebreid getest, zowel aan onze kant als bij twee pilot klanten. Na de zomer wordt het per klant uitgerold. Daarbij kunnen we het portal heel klant-specifiek inrichten, geheel naar ieders wensen en eisen.”

 

Het nieuwe portal is overzichtelijker, dynamischer en uiteraard nog gebruiksvriendelijker. “Klanten hebben geen speciale training nodig om in deze nieuwe omgeving hun weg te vinden”, aldus Joeri. “Het portal is logisch ingedeeld, heeft meer functionaliteiten en geeft een beter inzicht in de statussen van orders en zendingen.” Zo kan ook een ontvanger nu een track&trace link krijgen en daardoor exact zien wanneer een zending arriveert, de informatie wordt continue geupdated. Ook komen er voortaan aparte labels om het onderscheid tussen pallet- en pakketleveringen aan te geven. Het zijn maar een paar mogelijkheden van de vele functionaliteiten die het nieuwe portal in zich heeft.

 

In de toekomst wil GVT dit nieuwe klantportal verder uitrollen voor de Intermodale werkzaamheden en Warehousing activiteiten.  Het streven is om klanten die van meerdere GVT-diensten gebruik maken, via één inlogpunt toegang te geven tot alle informatie.

 

High-end software voor containerlogistiek

Een andere grote verandering op IT-gebied gaat plaats vinden bij de containerlogistiek. Daar kiest GVT voor de nieuwste technische snufjes en prachtige grafische elementen in de high-end software van Modality. “Wij gebruiken Modality al geruime tijd om al onze containerverplaatsingen te managen”, vertelt Joeri. “Maar deze nieuwste versie is echt spectaculair. Al onze eisen en wensen rondom het gehele BTT proces zijn erin meegenomen. We krijgen hierdoor meer controle, meer signaleringen, meer inzicht. Ook de klant krijgt een actieve rol en meer inzicht in de containerstromen. Voor onze medewerkers wordt het een grote verandering, met een totaal andere werkwijze. Met deze prachtige tool kunnen we onze processen nog beter aansturen en onze dienstverlening nog meer verbeteren.” De implementatie van het nieuwe Modality pakket vindt eind 2020 plaats.

Hiervoor komen wij elke ochtend uit ons bed

En daarom moet u bij GVT zijn...