deze.jpg

Succesvolle West Brabant Corridor bewijst dat samenwerking loont

16/07/2019

In 2018 besloot een aantal inland terminals de handen in elkaar te slaan en samen een oplossing te bedenken voor de toenemende congestie/vertraging van binnenvaartschepen in de Rotterdamse haven. Die oplossing werd gevonden in het bundelen van lading voor diverse inland terminals op één binnenvaartschip. Zo werd de West Brabant Corridor geboren, een concept dat binnen anderhalf jaar uitgroeide tot een succesformule. Het Brabantse idee om de Rotterdamse haven te ontlasten, bleek een gouden greep, die nu op diverse plekken in het land navolging krijgt.


Wat was het probleem?

Door de steeds grotere zeeschepen, worden de pieken in aantallen containers die per schip gelost worden in Rotterdam, steeds groter. Deze containers moeten zo snel mogelijk het achterland in. De binnenvaart is daarvoor een ideaal vervoermiddel. Maar doordat er heel veel binnenvaartschepen een handjevol containers komen ophalen, is het gigantisch druk in de diverse deepsea terminals van de haven. Met enorme wachttijden, dus vertraging, tot gevolg. Voor spoedcontainers werd daarom steeds vaker besloten toch maar wegtransport in te zetten.

 

Hoe werd dat opgelost?

Vier terminals in het achterland besloten hun lading te gaan consolideren. Dus in plaats van alle vier met een eigen binnenvaartschip naar Rotterdam te varen en achtereenvolgens op de diverse deepsea terminals hun containers op te halen, vaart er nu maar één binnenvaartschip naar één deep sea terminal en haalt daar in één keer alle containers op voor de vier inlandterminals. Het binnenvaartschip doet op de terugweg twee terminals in Moerdijk (CCT en MCT) aan om te lossen, vaart daarna door naar Oosterhout Container Terminal en eindigt bij de Barge Terminal in Tilburg. En dat inmiddels 19 keer per week.

 

Wat zijn de voordelen?

Doordat de handling in de haven een stuk sneller gaat, is er geen vertraging meer op dit traject. WBC heeft met de Rotterdamse haven 19 zogenaamde ‘fixed windows’ afgesproken. Dat betekent dat een WBC-schip op uur en tijd vaart en meteen bij aankomst bediend wordt. Een soort busdienst via het water. Daardoor hoeven ze, zoals veel andere schepen wel, nooit meer te wachten op een tijdslot. Door deze samenwerking is de betrouwbaarheid van het binnenvaarttraject enorm toegenomen en hoeft er voor spoedcontainers niet meer uitgeweken te worden naar de weg. Klanten kunnen er immers op vertrouwen dat containers na aankomst in Rotterdam binnen een afgesproken tijd ook daadwerkelijk bij hen worden afgeleverd.

 

De klant profiteert

De West Brabant Corridor is een werkmaatschappij, met inmiddels eigen materieel (duwbakken) en een centrale planningsafdeling in Moerdijk. Klanten merken hier niets van: die doen gewoon zaken met hun eigen contactpersonen op hun eigen terminal, zoals altijd. Maar profiteren wel van een goede, betrouwbare verbinding. De WBC partners nemen zelf de extra kosten die dit nieuwe concept met zich meebrengt, voor hun rekening. Ze vertrouwen erop dat de toegenomen kwaliteit en betrouwbaarheid van deze waterverbinding met Rotterdam zich in de toekomst gaat terugbetalen, door toename van volumes. Samenwerking op zijn best!

 

Hiervoor komen wij elke ochtend uit ons bed

En daarom moet u bij GVT zijn...