Rail freight Poland.jpg

Tilburg-Polen: een treintraject om ‘te omarmen’

16/07/2019

“Toen ik onlangs, op weg naar Polen, in de file stond op een Duitse snelweg en op het hele traject  uitpuilende parkeerplaatsen zag met rijen trucks, dacht ik: ‘jongens, wat een gemiste kans! We hebben zo’n mooie treinverbinding, zo’n goed alternatief voor deze ellende op de weg. Omarm dat met zijn allen toch!’” Aan het woord is Aryan van Zoest, business unit manager Polen bij GVT. Het is voor hem een raadsel waarom zoveel verladers en transporteurs toch nog steeds aarzelen om de overgang van weg naar spoor te maken voor de lange trajecten.


“Mensen vinden het nog steeds spannend om goederen met de trein naar Polen te vervoeren”, vertelt Aryan. “Maar door het totaalpakket dat wij bieden op deze corridor is het helemaal niet spannend, want we hebben alles zelf onder controle. Klanten die de overstap wel aandurven, zijn stuk voor stuk tevreden over de trein!”

 

Minder vertraging

Aryan somt de vele voordelen van de trein nog eens op. “Al geruime tijd hebben we vaste treinpaden, waardoor we bij drukte op het spoor voorrang krijgen op ad hoc vervoer. Dit zorgt voor meer stabiliteit en minder vertraging. De treinreis van Railport Brabant in Tilburg naar onze terminal in Rzepin is hierdoor verkort naar 14 uur, iets dat via de weg niet eens haalbaar is. Bovendien is het goederenvervoer per trein veel beter voor het milieu.”
Trailers op de trein
GVT vervoert niet alleen containers, maar ook complete trailers op de trein. Deze kunnen, met speciaal uitgeruste kranen op beide terminals, in zijn geheel opgepakt worden. GVT breidde haar vloot uit met 15 ‘Huckepack P400’ trailers. Allemaal voorzien van speciale zeilen met draadnet als diefstalbeveiliging en certificeringen voor het vervoer van o.a. drank (VDi 2700), banden (WDK richtlijn) of gevaarlijke stoffen.

 

Vergaande service

GVT doet alles in eigen beheer. “Hierdoor kunnen we de klant echt een vergaande service bieden”, vertelt Aryan. “We kunnen goederen tijdelijk opslaan en cross docken in onze warehouses op onze goed beveiligde terminals, we verzorgen door-to-door deliveries, maar je kunt bij ons ook terecht voor alleen het stukje treinvervoer tussen de terminals. Ook groepage zendingen voor Polen behoren tot onze service. GVT is in Polen aangesloten op een distributienetwerk, waardoor deze zendingen op postcode overal in het land kunnen worden gedistribueerd.”

 

Papierloos

GVT doet deze zomer, samen met Essers, Bostik en Collect&Go, mee aan een pilot voor een elektronisch CIM: de e-JointCorridor. Het streven is om deze corridor op termijn helemaal papierloos te krijgen, waardoor nooit meer iets kwijtraakt en een heleboel administratieve rompslomp overbodig wordt.

 

Wilt u de voordelen van de treinverbinding met Polen zelf een keer ervaren binnen uw supply chain? Neem voor informatie en advies contact op met Aryan van Zoest, a.vanzoest@gvtintermodal.com of via 06-31 91 45 19.
 

Hiervoor komen wij elke ochtend uit ons bed

En daarom moet u bij GVT zijn...