logistieke-hotspot-tilburg.jpg

Tilburg-Waalwijk eindelijk Logistieke Hotspot nr.1 van Nederland

04/04/2019
Dertien jaar heeft Tilburg-Waalwijk er op moeten wachten 

 

Eindelijk is deze Brabantse regio uitgeroepen tot Logistieke Hotspot van het Jaar. In een online enquête – een initiatief van Logistiek.nl – kreeg Tilburg-Waalwijk van een panel logistieke experts de hoogste waarderingen en meeste stemmen. Op plaats twee eindigt Venlo-Venray. West-Brabant, dat de twee voorgaande edities van de verkiezing won, zakt naar plaats 3. Met plaats 4 is Almere-Lelystad-Zeewolde dit jaar de absolute runner up.

 

Als sluitstuk van de goed bezochte Summit Logistieke Hotspots in Weert werd Tilburg-Waalwijk gekroond tot dé Logistieke Hotspot van het Jaar. Die eer dankt de Midden-Brabantse regio aan het feit dat het 34 koppige panel de hotspot de hoogste waardering toekende op de criteria beschikbaarheid voldoende personeel (ex aequo met runner up Almere-Lelystad-Zeewolde, red.) en de medewerking van de overheid/gemeente bij het faciliteren van nieuwe logistieke bedrijvigheid.

 

Met name voor dit laatste criterium oogstte Tilburg-Waalwijk de meeste lof. “De top-3 is een close call, maar Tilburg staat absoluut op 1 met haar aanpak”, zegt een van de panelleden in zijn commentaar op dit criterium. Op het criterium beschikbaarheid van bouwgrond en panden moet Tilburg-Waalwijk een snaar laten. Almere-Lelystad-Zeewolde, West-Brabant en Venlo-Venray doen het op dit gebied beter dan de Midden-Brabantse regio.

 

Topregio door samenwerking
Wil Versteijnen, CEO GVT Group of Logistics, die zich al jaren opwerpt als het logistieke boegbeeld van Tilburg-Waalwijk, zegt kort na de prijsuitreiking trots te zijn dat hij aan de wieg heeft gestaan van deze regio, waar het gaat om de logistieke ontwikkelingen. “Het is mooi om te zien hoe een samenwerking uit kan groeien tot een top regio. We hebben als GVT samen met overheden en de gemeente Tilburg de afgelopen jaren diverse mijlpalen gerealiseerd, denk aan de eerste barge terminal in 1998, de railterminal in 2010 en de opzet van het Huis van de Logistiek.”

 

Vestiging EDC’s
Ook stelt Versteijnen dat de regio voor de haven van Rotterdam ondertussen de belangrijkste corridor is geworden voor de binnenvaart. “En ook per spoor hebben wij sinds kort unieke verbindingen met China en Polen. Deze positie leidt ertoe dat 90 procent van de containers, welke aan en afgevoerd worden per spoor of binnenvaart, direct in onze regio worden gelost of geladen. Dit trekt dan weer Europese distributiecentra (EDC) aan die zich landen in de regio Tilburg–Waalwijk.”

 

Hiervoor komen wij elke ochtend uit ons bed

En daarom moet u bij GVT zijn...