Header final.jpg

Wilskracht logistieke trends 2019

16/07/2019

Elke keer, bij het tot stand komen van dit Journal, verbaas ik me erover hoe snel de tijd voorbij vliegt. 2019 is alweer bijna door de helft. De economische groei ligt dit jaar wat lager dan in 2018 en dat zien we bij GVT terug in de totale activiteiten. Er is meer rust in de organisatie gekomen en we kunnen met meer accuratesse onze werkzaamheden uitvoeren. Het hectische van 2018 is eraf. Geen paniekvoetbal meer, omdat we tijdig aan de juiste knoppen hebben gedraaid. We hebben nu goede spelers in het veld staan en ons scoringsvermogen is hoog.

 

Meer dan ooit hebben we dit jaar de focus op automatisering. Gedreven door ons motto eerst beter, dan meer, brengen we momenteel intern in beeld welke kennis er in de hoofden van onze medewerkers zit. Veel van die kennis willen we ook onderbrengen in systemen. Zo kunnen we de groei goed in de hand houden en processen verder versnellen. Binnen onze bedrijfstak loopt GVT qua automatisering al voorop. Maar door het nu echt topprioriteit te geven, willen we op dit gebied nog meer het verschil gaan maken.

 

Op reis

Ikzelf ben de afgelopen maanden veel op pad geweest en heb heel wat hoogwaardigheidsbekleders de hand gedrukt. Begin april nam ik deel aan een economische missie naar China, op initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Watermanagement. Zaken doen in China betekent allereerst vertrouwen opbouwen. Veel met overheden praten, veel tijd investeren in de relatie en het verstevigen van banden. We bezochten drie steden, waarvandaan treinen via de nieuwe zijderoute vertrekken naar West-Europa. Het door China geïnitieerde Belt&Road Initiative is het grootste infrastructuur project ooit, dat ruim 80 landen in Azië en Europa met elkaar verbindt. Ik vind het altijd weer bijzonder om te zien dat Tilburg prominent genoemd wordt als een van de eindbestemmingen.

De eerste week van juni was GVT goed vertegenwoordigd op de Transport & Logistiek beurs in München. We hebben daar veel relaties gesproken en mooie nieuwe contacten gelegd. Het doet mij deugd te merken dat GVT inmiddels welbekend is en bovenin de top meespeelt binnen de totale supply chain.

 

Hoog bezoek

In mei kwam minister Cora van Nieuwenhuizen, samen met staatssecretaris Stientje van Veldhoven naar Tilburg, om geïnformeerd te worden over onze plannen voor de aanleg van een trimodale terminal op Loven in 2021. We sorteren hiermee alvast voor op de verbreding van het Wilhelminakanaal, waardoor in 2022 klasse IV schepen door kunnen varen naar Loven. Door op één terminal rail-, water- en wegtransport met elkaar te verbinden, wordt Tilburg een nog belangrijkere corridor in het achterland.

Hoog bezoek kregen we ook uit China, toen de partijsecretaris van de provincie Sichuan met een grote delegatie te gast was op Railport Brabant. Tijdens een uitgebreide ceremonie met veel genodigden, zagen we o.a. de 800ste trein van Tilburg naar Chengdu vertrekken en werd een intentieverklaring getekend om de samenwerking verder uit te breiden.

 

Eindelijk… nr 1!

En dan, last but not least, werd de regio Tilburg/Waalwijk na 13 jaar eindelijk weer uitgeroepen tot beste logistieke hotspot van Nederland. Het was voor mij een fantastisch moment om, samen met wethouder Ronald Bakker uit Waalwijk, deze prijs in ontvangst te mogen nemen. Een welverdiende erkenning voor iedereen die er keihard aan heeft meegewerkt dit te bereiken.

De eerste helft van 2019 zit erop. Na een korte rustperiode gaan we weer vol inspiratie en energie aan de tweede helft beginnen. Ik wens iedereen een fijne zomer toe!

Hiervoor komen wij elke ochtend uit ons bed

En daarom moet u bij GVT zijn...